vrijdag 23 mei 2008

STILTE


In een stad als Rotterdam, is stilte een schaars goed. We wonen dicht bij en - op elkaar en dat is te horen. Wat doe je er aan? Verdragen, vluchten of …. praten?

Ik ga de deur uit om een brief te posten. Het is een zachte voorjaarsavond en de vogels fluiten. Een paar straten verder veegt een oudere man de stoep voor zijn deur aan. Als hij me ziet stopt hij daar mee, wijst naar een merel in de boom en zegt: “ ’s Morgens vroeg en ’s avonds laat is het soms even stil. Het enige wat ik dan hoor zijn de vogels. Heerlijk vind ik dat.”

Hij leunt op zijn bezem en als ik blijf staan, vervolgt hij: “Maar overdag? Gek word ik van de herrie. De kinderen op het pleintje schreeuwen de hele dag. De buren verderop zijn altijd bezig met klussen: schuren, boren, slijpen! En in het weekend maaien ze het gras met zo’n grastrimmertje.” Hij zucht en gaat verder met vegen. Ik vraag of hij zijn buren wel eens spreekt. “Ach mevrouw,” zegt hij, “ik wil met niemand ruzie en praat er maar niet over. Ik ga straks toch weer lekker naar de camping.”

Ik wens hem een fijne, rustige tijd op zijn camping en loop door. Als ik later van de brievenbus terug naar huis loop denk ik na over het gesprekje van zonet. Ik begrijp zijn behoefte aan rust en stilte, maar heb de indruk dat deze meneer voor zijn ergernissen vlucht. Jammer genoeg lossen die niet vanzelf op. Omdat hij er niet met zijn buren over gesproken heeft, weten ze waarschijnlijk niet eens dat hij ergens last van heeft. Als hij weer thuis komt zal er niets veranderd zijn.

Wie iets wil doen aan irritaties of overlast en daarover met zijn buren wil spreken kan terecht bij Buurt-bemiddeling Prins Alexander. Buurtbemiddeling is laagdrempelig en neutraal. De buurtbemiddelaars zijn vrijwilligers. Zij hebben niet alleen een training gevolgd, zij zijn ook ervaringsdeskundig, want: ook zij hebben en zijn buren. Wie niet eigenlijk? Telefoon: 010 4560409 of e-mail:
prinsalexander@buurtbemiddeling.org

Geen opmerkingen: